fredag den 16. oktober 2015

SVAMPETUR I SKOVEN

Den første jeg fik øje på i skoven, var denne flotte men giftige fluesvamp.

Pigsvamp  i skovbunden
Lidt skjult under blade og grene lyser de op

Flere fluesvampe, i det dejlige solskin

Klippede også lidt gran af nobelis og lidt kogler

Sikken høst, 500 gram




 De vokser i en ring rundt om et nobelis træ. 
Undersiden af svampene er fyldt med små hvide pigge, deraf navnet.

Det er en rigtig god spisesvamp, dejlig fast i kødet.

Piggene kan nemt knækkes af med en negl. De kan også sagtens tilberedes med piggene siddende på. Jeg plejer kun at fjerne dem, på ældre eksemplarer. 

Affaldet fra rensningen.

Rensede pig-svampe 

Svampene skæres i mindre stykker.

Masser af løg svitses i smør

Når løgene er bløde kommes svampene i panden til løgene og omrøres stille og roligt.
Blandingen får et skvæt salt og peber. 

Vandet damper fint fra, under stegningen

Så er det tid til at tilsætte fløde og lade det dampe lidt ind og tykne.

En himmerigsmundfuld på et stykke ristet franskbrød.


2 kommentarer:

  1. Har kigget lidt rundt på din blog og det ser spændende ud...glæder mig til at følge den. Uhmm pigsvampe kender jeg godt og de smager fantastisk.
    Weekend hilsen Rita

    SvarSlet
  2. Du er meget velkommen. Jeg har fået mange gode idéer fra din blog, tak for det.

    SvarSlet