torsdag den 2. februar 2017

Kyndelmisse

Det er hvidt herude
Kyndelmisse slår sin knude
Overmåde hvas og hård
Hvidt forneden - hvidt foroven
Pudret tykt står træ i skoven
Som udi min abildgård(æblehave)

Sådan skrev Steen Steensen Blicher i 1838

Han var præst i Thorning og Spentrup men er bedst kendt for sine digte og noveller.
Han hentede sin inspiration fra heden, der var hans fristed, væk fra økonomiske trængsler, forpligtelser og forventninger.
Engang i folkeskolen så vi filmen Hosekræmmeren, der handlede om to unge mennesker, der ikke måtte få hinanden, fordi pigens far ville have datteren gift med en rig mand og ikke den unge fyr hun var forelsket i. Dette fik katastrofale følger. Stærk film for unge i teenage alderen. Men det var spændende at høre om Blicher og vi var også på bustur til Blichermuseet i Thorning. Filmen var efter Blicher´s bog "Hosekræmmeren"

Steen Steensen Blicher (1782-1848)



sangen skildrer den knugende kulde, men samtidigt også håbet om det gryende forår


Inderlig jeg længes
efter vår, men vintren strænges,
atter vinden om til nord!

Kom, sydvest, som frosten tvinger,
kom med dine tågevinger,
kom og løs den bundne jord

Hvilken lyrik - han var virkelig genial til at gengive det han så. Jeg holder så meget af de gamle sange og viser. Gode minder fra min bedstemor Nikoline der sang de gamle viser, fra dengang hus sad og spandt uld ved rokken og til hun blev meget gammel kunne hun synge og huske dem, og fra min egen mor der også altid sang når hun arbejdede i køkkenet.

Jeg længes også efter foråret, selvom vinteren i år er mild.
 Tiden fordrives med bestillinger fra frøkataloger og georginebestillinger




og drømme om hvad de små frø og knolde kan udvikle sig til af dejlige blomster og græskar og meget meget mere.

På ønskesedlen er i år en georgin der hedder "Café au lait"
Georgin "Café au lait"
(Kaffe med mælk)

Glædelig kyndelmisse!


1 kommentar:

  1. Hej
    Den film så jeg også i mine unge dage, det er længe siden :)
    Vi håber på snarligt forår.
    Jeg tilføjer dig min blogrulle nu.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet