tirsdag den 30. maj 2017

Snabelkalla

Snabelkalla Arisaema Candidissimum
Jeg har igen anskaffet mig en snabelkalla i bolchestribet udgave, på plantemarkedet på Gimsinghoved i Struer den 6. maj. Har en svaghed for denne sjove planteart, som jeg også har i grøn. Men denne rosa udgave får man jo næsten lyst til at sætte tænderne i. Det er en skovbedsplante og skal plantes dybt i jorden. 

Pæon

Orkidé Dactylorhiza
Planten havde kun én blomst i sin tid da jeg købte den, så den har bredt sig godt.

Denne smukke plante har jeg haft i mange år og er også fra Gimsinghoved Plantemarkedet.

Maj måneds udbud af dejlige blomster fra haven er stort og i farver der klæder hinanden.

Blomsterne er arrangeret i en glasskål med vand. De støtter hinanden og står uden oasis.



6 kommentarer:

  1. Det er en skøn bolchestribet sag du har købt:-) Og en fin orchide du har, det er sjovt med lidt specielle planter, men jeg er ikke så god til at huske at holde liv i dem for de forsvinder blandt alle de andre planter jeg skruer ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er så mange skønne snabelkalla'er. Engang havde jeg også en Arisaema Sikokianum og en A. Ciliatum og dem skal jeg helt sikkert have anskaffet mig igen. De blomstrede i mange år, men A. Ciliatum blev overbegroet af høstanemoner, der jo kan være ret agressive med deres udløbere.
      Ja, man skal have sat en god pind ned ved de sarte og sjældne, har jeg lært af bitter erfaring.
      Kh. Ingeborg

      Slet
  2. Fin snabelkalla du har, jeg har osse en svaghed for snabelkalla. Jeg har osse to forskellige, men de specielle er jo temlig dyre, så jeg er nok lidt nærig :-( Fin buket du har bundet.

    SvarSlet
  3. Ja de er lidt kostbare, når jeg får penge i fødselsdags- og julegave, gemmer jeg dem til de specielle planter eller en god havesaks.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
  4. Åhhh en smuk og romantisk buket, Lige min stil. Kender slet ikke den snabelkalla, men jeg er jo også rimelig ny i det med have. Ihvertfald i så stor stil som nu. Der er sikkert rigtigt mange skønne planter jeg vil blive vild med, og indtil nu har det været det dyreste forår for mig ;o)

    Knus og rigtig god eftermiddag
    Lone

    SvarSlet
  5. Kalle-k.dk har en rigtig god hjemmeside med billeder af mange forskellige arisaema'er og også meget andet spændende.
    Eller kan du søge på google efter arisaema og klikke øverst på "billeder".
    Min haveinteresse begyndte da jeg var helt lille, jeg er fra 1962, og jeg møder stadigvæk nye planter som jeg bare må eje. Det er skøøøøøønt.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet