fredag den 21. juli 2017

Vibeæg formering

Vibeæg'ene har stået med sprængfyldte frøstande. De er usædvanligt store og fine og indeholder mængder af frø, som er lige til at så i bakker eller potter. Frøene giver fine planter i løbet af et par år og det 3. år kan de blomstre. 
Jeg har tidligere sået vibeæg med stort held og har lige taget frø af de på billederne så svulmende frøstande og sået dem i en flamingo-kasse med Pindstrup så-og priklemuld.

Frøstandene var blevet helt tørre og åbne da jeg tog frøene

Frøene blev sået med det samme, det er slet ikke nødvendigt at de ligger til tørre.

Kassen med frøene står ude i haven i skygge nord for nogle gamle, store mirabelletræer.
Der står de i et par år og det 3. år planter jeg dem ud på deres blivested mellem nogle buske eller små træer. Der er planter nok til et stort areal.

Det er kun den røde jeg har sået, for den er den fineste, med de skakternede elegante blomster.
Fru Pedersen har et fantastisk smukt tæppe i haven af vibeæg, som er meget beundringsværdig og som jeg vil forsøge at efterligne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar