søndag den 23. februar 2020

Hvidløgene er kommet op


Hvidløgene, som blev sat i efteråret, er kommet flot op, med fine grønne toppe, som er sprøde og delikate, der smager fantastisk dejligt af hvidløg. 
Glæder mig til at bruge dem i maden og især i dressing til grønt salat og grøntsager i rå tilstand, som jeg spiser flere gange dagligt, fordi jeg har udskiftet kartofler, ris, pasta og brød 
til fordel for grøntsager.
Jorden i højbedet er dækket med omsat komøg.

Der er også godt gang i purløgene.
 Det er perfekt for mine smagsløg, selvom de er stærke her først på sæsonen.

Jeg kan rigtigt godt lide en blandet salat af f.eks.
Ekstra fine ærter, revne gulerødder, fintskåret spidskål, Dulcita tomater, rød peber og purløg.
Tilbehøret kan være f.eks. stegt fisk, rejer eller kylling.

Det er dejligt at gå tur i haven og se hvordan det hele begynder påny at spire mens man lytter til lærkernes fortryllende sang og ser deres, til tider, hårdhændede leg eller kamp om hunnerne.

Selv i storm og regn kan man høre deres glade triller, når de hænger højt oppe i luften og slår hurtigt med vingerne. Første gang vi hørte dem i år, var den 2. februar og så føles foråret lige om hjørnet.

Miolin på skødet mens vi lytter til lærkernes sang og jeg nyder kattens spinden.

Vores dejlige killing fra sidste år, er blevet en stor og kælen kat, der synes at den skal med overalt og den er selvfølgelig velkommen i haven.

Den er rigtigt god til at fange mus og mosegrise, hvilket er glædeligt, da vi næsten ingen vintergækker, krokus eller narcisser har i haven. 

Miolin er meget opmærksom og særdeles hurtig, men også kærlig.
 Når børnebørnene er på besøg vil de gerne bære den, men den er lidt tung og stor for de små arme, men så nusser de den bare på jorden mens den nyder opmærksomheden i fulde drag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar