onsdag den 23. december 2015

HORTENSIA STIKLINGER GROR GODT


Foto af hortensia-blomster fra haven


Den 17. oktober i år stak jeg mange hortensia-stiklinger fra havens buske.

De står på første sal, under et tagvindue, som giver godt lys.
Nogle er stukket i sand og andre i en blanding af sand og så-og priklemuld

Potterne er sat i en klar plastpose, der lukkes helt tæt til med en elastik eller en poseklemme fra køkkenskuffen.

Gennem den klare plastpose er det tydeligt at se, om der er gule og visne blade, der skal fjernes.
De visne blade er nemme at fjerne, de sidder faktisk meget løse og et lille vrid til siden, får bladet til at løsne sig helt fra stængelen.

Her er stiklingerne, hvor de tre visne blade er fjernet.

Her er de tre fjernede blade.

Endnu en potte, hvor der er et par visne blade.

Stiklingen er renset for de visne blade og det nye friske skud ses tydeligt.

De to visne blade, løsner helt inde ved stænglen.

De stiklinger der er stukket i rent sand, kommer også godt.

Men stadig er det nødvendigt at holde et vågent øje med de visne blade og få dem fjernet.

De små fine skud ses tydeligt nede ved sandet. De indikerer at stiklingen har udviklet rødder.

De store blade er klar til at fjerne, for stiklingen har gode rødder.
Det kan ses på, at der er nye skud. Se foto herunder.

Derfor kan stiklingen godt undvære sine store blade, for nu kan rødderne godt forsyne de små nye bladskud med vand.
Men jeg lader dem stadig stå i den beskyttende plastpose vinteren over. Så passer de sig selv og tørrer ikke ud i voksemediet.
Se HER hvordan stiklingerne klargøres og stikkes i august.
Se HER billeder fra oktober, hvor jeg potter planterne, med et fint nyudviklet rodnet, om

3 kommentarer:

  1. Ej hvor fantastisk Ingeborg. Er det for sent at tage stiklinger nu......
    og hvordan gør jeg lige. Klipper en gren af?
    Det kunne jeg virkelig godt tænke mig at prøve:)

    Rigtig glædelig jul til dig og dine

    Charlotte

    SvarSlet
  2. Nu har jeg sat et link ind til indslaget med vejledning til formering af hortensia.
    Tak!
    Det er nemt men vent til foråret. Synes jeg fik mest succes med de potter, som blot blev sat ned i en klar plastpose og lukket tæt til og sat lyst uden direkte sol. De potter som jeg satte på varmepladen, tørrede ud for mig pga. at jeg havde lavet et lille lufthul.
    Rigtig god fornøjelse!

    Glædelig jul til dig og din familie.

    Ingeborg

    SvarSlet
  3. Hej Ingeborg mit spørgsmål er kan jeg stikke hotensia stikling lige i jorden, her i Julie, hvad med vinteren, tak på forhånd. Mvh. Gitte Mathiesen

    SvarSlet