mandag den 1. januar 2018

Nerine

I efteråret fik jeg et eksemplar af denne fine plante af en gammel haveven. Det er en Nerine.
Hun havde den til at stå i sit drivhus. Så nu håber jeg meget at jeg kan holde liv i den.

 Nerine bowdenii også kaldet Guernsey Lilje 

De første Nerine løg kom til europa fra sydafrika med et skib, som forliste i den engelske kanal, hvorefter de skyllede i land på øen Guernsey, deraf navnet.

Jeg glæder mig til at få den til at vokse i mit eget drivhus til sommer og håber den vil brede sig og udvikle mange nye skud. Blomsten er smuk og meget holdbar i en vase.

Jeg længes allerede efter foråret og alle de skønne timer der er i vente i haveregi, både med egen have, men også plantemarkeder og andre åbne haver og planteskolebesøg.

Velkommen 2018

Vi fik nytårsaften denne skønne buket med smukke orangerøde roser 




 


7 kommentarer:

  1. Spændende hvordan det kommer til at gå med din nerine. Jeg har prøvet den både i potter og ude i haven. Det sidste gik ikke godt ret længe, den er mere langtidsholdbar i en potte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Efter dét du skriver, vil jeg holde mig til potter og drivhus.

      Kh. Ingeborg

      Slet
  2. Så fin din nerine er. Jeg glæder mig også helt vildt til foråret.
    Rigtig godt nytår

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone

      Det er dejligt at vi nu går mod lysere og længere dage. Godt nytår til dig.

      Kh. Ingeborg

      Slet
  3. Hvor er den fin! Jeg elsker Neriner og lagde tre løg i en stor krukke som har stået i drivhuset hele året. Men ingen blomster, desværre...
    Da jeg var i lære havde min læreplads Nerine i koldhus til afskæring - jeg håber at mine gider blomstre til næste år.
    Smuk buket du fik!
    Godt nytår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget interessant at du har oplevet Nerine til afskæring - i dag kommer det hele jo fra udlandet, især Holland. Håber meget du får fornøjelsen af blomster til efteråret. Vi ved jo det kan lade sig gøre. Min haveven Emma, gav dem komøg-gødning i drivhuset om foråret og hendes Neriner blomstrede fint.

      Kh. Ingeborg

      Slet
  4. Jeg har haft Nerine i mange år i uopvarmet drivhus. De har haft en langvarig blomstring fra midt September og seks uger frem.De skal stå solrigt om sommeren og ikke tørre ud. Jeg har et drypvandingsanlæg, som bliver afbrudt når blomstringen begynder, så derefter ligger løgene tørt hele vinteren, jeg har lagt et tykt lag blade over dem om efteråret når bladfaldet kom,og fjernet bladene igen midt i April. jeg begyndte med to løg ,nu er der ca. 2o planter

    SvarSlet