fredag den 10. april 2015

Engelske iris

Engelske iris Iris Ziphioides, så jeg første gang for ca. 25 år siden, da jeg var til fødselsdag i familien, hvor der var en, der kom med en buket af røde roser, hvide margeritter og blålilla engelske iris. Det var en fantastisk buket. Først mange år senere fik jeg nogle løg af min søde moster Louise, som altid har haft en stor have med sjældne planter. Siden har jeg haft stor fornøjelse af denne skønne iris. Jeg har sået frøene og har nu både blå, lilla og lyseblå planter.

De får fine frøstande og er nemme at formere ved såning, der giver mange planter.
De er fine at skære til vaser eller blomsterdekorationer og 
kan gro allevegne, både i sol og let skygge, i al slags jord.
De er mere lilla i virkeligheden end på billedet. Mit kamera kan ikke gengive farven korrekt.

1 kommentar: