tirsdag den 7. april 2015

Spiring og blomster i drivhuset

Lathyrus ærteblomst spirer hurtigt.

De står i udestuen som kan blive meget varm når solen skinner. 

Dejligt med smukke blomster at kigge på.

Det er en stor fornøjelse at lave dekorationerne. Godt hestene ikke har spist al høet fra sidste år. Det ser nemlig så fint ud med æg i små opsatser foret med hø.

De små brogede vagtelæg er yndige i høet.

Hornviolerne, Viola cornuta stammer fra Sydeuropa, hvor de bl.a. vokser vildt i Pyrenæerne. 
Hornviolerne er stauder, der kommer igen år efter år.

Her i det tidlige forår er hornviolerne interessante, for de kan klare let frost. Det betyder, at de sagtens kan plantes i krukker og potter og tåle at stå udenfor, måske på en beskyttet plads, som for eksempel en overdækket terrasse eller i et vindfang. Selvom de godt kan klaske lidt sammen i frostvejr, retter de sig hurtigt igen, når temperaturen kommer op på plusgrader.

Da priserne som regel er overkommelige, så fristes man nemt til at købe en stor portion - det giver også blomsterne rigtig gennemslagskraft, når de ses i mylder.

Jeg har sået lathyrus 'Matucana' som har den dejligste duft.

Købte denne hortensia, som nu er afblomstret, og derfor har jeg klippet den ned. Den skyder allerede godt igen så det er spændende om den kan nå at blomstre igen i år.

Små lyseblå perlehyacinter, købt som løg og sat i potten i december.

Disse er hvide og blomstrer senere en de lyseblå.

Denne smukke hvide lilje 'Rialto' med bølgede kanter og duft, er også blevet sat i en potte.

Det var min plan at jeg skulle have æg til påske, i denne zinkbalje, men Ulrikke og Bugge har charmeret sig ind og overtaget baljen, hvori de hygger sig og vasker hinanden.
Det er hyggeligt når de ligger og spinder, mens jeg går og pulser med mine frø, løg og planter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar