torsdag den 11. juni 2015

Formering japansk ahorn

Japansk ahorn, sået i 2013

Japanske ahorn er smukke og yndige men dyre i indkøb, fordi de vokser langsomt og skal plantes om flere gange på produktionsstedet, før de kan sælges.

 Jeg har et stort træ, købt for flere år siden. Acer japonicum Aconitifolium / Viftebladet Løn.
 For 5 - 6 år siden, så jeg for første gang, et lille nyt  træ, som var kommet fra selvsået frø, under det store træ. Der var kun 2 små fligede blade, men der var ingen tvivl om, hvilket træ det var, det lignede det store, bare i miniformat.

Så tænkte jeg, at jeg ville prøve at plukke frøene og så dem.
 Det lykkedes og nu har jeg 4 stk. sået i 2013 (billedet viser én af disse) og et sået i 2011 som er 25 cm. højt.

Japansk ahorn 25 cm, sået i 2011

 Det selvsåede træ er ca. 1 m. højt.

Frøene har jeg plukket om efteråret, når de var modne på træet, og inden de falder af. Sået frøene med det samme i sandblandet spagnum og stilles i let skygge. Dækket med trådnet og fiberdug, til beskyttelse mod fugle og katte. Frøene spirer villigt året efter såning. De små frøformerede træer kan flyttes med en god klump jord og plantes ud i et bed (spagnum), hvor de mærkes af, for ikke at glemme hvor de er sat. De er svære at se, når de kun har de små tynde grene, om efteråret og vinteren, hvor de står uden blade.

Frøene er vingede 

Frøene skal sidde på træet, så længe som muligt. Så det er vigtigt at holde øje med, hvornår de første begynder, at løsne sig fra grenen, for så er det tid at plukke en håndfuld.

Her er modertræet, som jeg har opstammet, for at få et kig igennem ned til azaleaerne.


1 kommentar: