søndag den 22. april 2018

Formering af pelargonier og tomater

En stor pelargonie, som havde overvintret i et værelse, var blevet stor og lidt ranglet. Så den blev klippet ned til 10 cm så den kan buske sig og blive tæt og flot.
Afklippet blev brugt til stiklinger. På det nederste af stilkene blev bladene fjernet inden de blev sat i potter.

4 stk. pelargonie stiklinger i samme potte, jorden holdes fugtigt og de vil snart udvikle rødder.
Senere kan de blive plantet om og komme i hver deres potte og ud i sommervejret.

To af hønsene var krøbet i den samme rede, side om side, for at lægge æg

"Bugge" var blevet tørstig i det varme solskinsvejr

 
Hønsene fouragerer ude på marken. De skraber hurgtigt hestenes wraprester væk og derunder finder de masser af dejlige smådyr

Skovanemonerne lyser smukt op i naturen lige nu og de pynter så fint i en lille vase

Vi har været i køkkenhaven for at luge, der var både senegræs og rapgræs

Bugge kom og lagde sig til rette og spandt noget så dejligt

Hønsene kom også småsnakkende forbi og snuppede nogle mundfulde af grønkålen, som er overvintret

Hårdfør senegræs

Den 19. april spiste jeg nogle meget søde tomater og fik den idé at tage frø, for at lave egne planter.
Skrabede blot de små frø ud af den friske tomat og tørrede dem af i køkkenrulle, hvor frøslimen hurtigt tørrer ind.

De blev med det samme lagt i en potte med fugtigt jord og vandet let

En plastpose blev sat over for at frøene kunne spire hurtigt i det fugtige miljø

3. dag efter såning.
I dag er der så allerede små hvide spirer på hvert frø

Tomaterne er fra Coop og sorten hedder Dulcita og de smager helt fantastisk og det gør de hele året rundt. Prisen er ca. 25 kr. for 200 g. så de er ret dyre, men smagen er sød og god.
Måske er de ikke frøægte (OP-sorter Open Pollinated) og så bliver mine planters afkom ikke som dem jeg køber. Men jeg vil prøve alligevel - måske er jeg heldig

6 kommentarer:

  1. Så mange gode fif du giver i dag. Det er helt vildt.
    Jeg suger til mig af de gode ting.

    Smuk dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at du kan finde inspiration, det glæder mig.

      Kærlig hilsen

      Ingeborg

      Slet
  2. Skæg idé med tomaterne. For resten sendte google mig ind på din blog i går, da jeg søgte på trillium. Dem har du åbenbart mange af, og de må da være tæt på at springe ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi har mange trillium men de står kun i knopstadiet endnu. De fleste har været dækket til med grangrene, som først er blevet fjernet for 3 dage siden. Jeg dækker med gran netop for at solen ikke skal lokke dem til at springe for tidligt ud og de risikerer at svides af sen frost.

      Kærlig hilsen

      Ingeborg

      Slet
  3. Hvor er det en god idé med tomat kernerne. Pelargonier har jeg lavet stiklinger af mange gange. Jeg synes de er så taknemmelige og nemme at have.
    Elsker anemoner og den anden dag fandt jeg et lille bed i vores skel. Så glad jeg blev
    Ønsker dig en smuk dag

    Knus
    Lone

    SvarSlet
  4. Dem har du åbenbart mange af, og de må da være tæt på at springe ud.


    ผ่านเว็บ B2BET

    SvarSlet