søndag den 25. januar 2015

Blomster i Grønland

I sommeren 2014 var jeg i juli ti dage i Grønland for at holde ferie hos min bror i Ilulissat. Der var mange fine blomster. Her er det klokkelyng og der bliver også lavet meget velsmagende honning i Grønland.

Det blev en rigtigt dejlig ferie med lange vandreture og sol døgnet rundt. 

Vi gik mange lange ture og oplevede store tæpper af blomster, på flere hundrede m2



Her er min bror og jeg fotograferet med isfjorden i baggrunden. I det fjerne kunne vi høre bragene når isbræen kælver. Der var koldt dernede ved fjorden, men stille og solrigt. Det var helt fortryllet og man kunne let forestille sig snedronningen komme kørende i sin kane. Vi så hende nu ikke og tog kun en isklump med os, som vi smeltede og drak. Det var dejligt køligt ovenpå en hård vandretur.



Der var også rigtigt mange smukke isbjerge. Solen skinnede døgnet rundt - det var SÅ skønt.
Det var alligevel nemt at falde i søvn, for efter de lange vandreture i bjergene og alt den friske luft, var vi meget trætte når vi kom hjem.

Jeg havde ikke forstillet mig sådant et blomsterflor i det kolde Grønland.

Tænk at de kan nå at blomstre i den korte sommer.



Dette er fra Disko-øen. Der var mange små vandfald omgivet med dette fine lysegrønne mos.
Det var bare SÅ smukt.

Et isbjerg fotograferet fra Disko-øen hvor vi boede i et lille sommerhus et par dage. Vi kunne med mellemrum høre bragene fra isbjergene i det fjerne. Nogle gange var det et isbjerg tæt på der brækkede et stykke af, og vi kunne høre et højt drøn og et ordentligt skvulp når det faldt ned i vandet.

Her voksede også kvan som var meget eftertragtet at bruge i snaps og madlavning.


Mosset omgiver hvert vandfald



Ingen kommentarer:

Send en kommentar