lørdag den 19. oktober 2019

Lathyrus og sommerfugle


Der har været så mange ærteblomster i haven i år, så det er blevet til mange buketter.
Dejligt at kunne plukke løs og lade dem pynte overalt, både i vaser og som her i
træbakken med små rum.


De har både vokset ude i køkkenhaven og i det ene drivhus, hvor de blev helt perfekte, da de jo stod ret beskyttet mod både blæst og regn.
I køkkenhaven var de længe om at komme igang med at vokse, men endelig begyndte de at tage fat og snart stod der en tyk hæk med blomster i blandede farver og med dejlig duft.


En dag dag da jeg havde to mostre, en morbror og en onkel på besøg var det også ærteblomster der kom på kaffebordet.
 Det er så hyggeligt at få besøg, især da jeg ikke længere har min mor til at fortælle hvad der sker i familien.


Første sommer i haven og allerede masser af sommerfugle. 
Først kom tidselsommerfuglene i stort antal.
Her er det tv. Nældens Takvinge, øverst th. Tidselsommerfugl og nederst Dagpåfugleøje

Lette, sarte og fine små havevenner. Den dag jeg tog billedet, sang lærken over haven og svalerne svang sig tæt over kornmarken ved siden af. Skøn dag!

Admiral

Tidselsommerfugl

Jeg har høstet rigtig mange frø fra ærteblomsterne her i efteråret, så jeg til næste år, kan få en lang tyk hæk af dem.

Bælgene krøller så finurligt når de tørrer



Citronsommerfugl i modlys i studenternellike




Ingen kommentarer:

Send en kommentar