tirsdag den 7. juli 2020

Homemade saft


De sidste bær fra fryseren er blevet lavet til saft.

 Det er jordbær, blommer og rabarber. De lægges i saftkogeren og dampen fra nederste gryde får saften fra bærrene i sien øverst, til at dryppe ned i saftopsamleren i midten og lukkes ud gennem slangen og ned i en gryde.

 Så kan der sødes med sukker og hældes på glas, efter et opkog.

 I vores garage, har vi et ekstra komfur, hvor vi kan bruge saftkogeren, da vores kogeplader i køkkenet er induktion.

Det er enkelt og nemt. Sådan gjorde min mor da jeg var barn. 
Da jeg flyttede hjemmefra og blev gift, købte vi også en saftkoger og har hvert år lavet vores egen saft på denne måde. 

I starten havde vi mest ribs. Nu har vi mange jordbær, solbær, rabarber, mirabeller og kun 4 ribsbuske.

Saften bruger vi til saftevand, ispinde, saftsovs til is og andre desserter og pandekager. 
Børnebørnene, på 4 og 2, synes det smager lækkert.



1 kommentar:

  1. Elsker hjemmelavet saft.
    Minder mig så meget om min barndom.
    Jeg har også altid selv lavet saft til børnene.
    Men nu er de så store at de ikke gider det mere......

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet