tirsdag den 6. oktober 2015

Kraftige Chrysanthemum

Øverst tv. 'Littelton' 
Øverst th. 'Beppie bronce'
Nederst 'Beppie rød'

Disse tre forskellige vinterasters/chrysanthemum har jeg i haven og de er rigtigt gode til buketter. Dejligt stive stilke og lang holdbarhed, også indendøre. Perfekt farveharmoni. 'Littelton' er meget stor og flot i blomsten, alle kronbladene er pænt afrundede yderst, hvor de andre har tendens til at rulle.
 Blomsterne kan også modstå en regnbyge eller to. De er købt i planteskolen i en boks med 6 planter.


  Her er planterne flyttet ind i drivhuset, for at overvintre. Til foråret når de begynder at skyde, klipper eller knækker jeg de små skudspidser, på ca. 10 cm, af, og sætter dem i jorden og vander. Så vokser de villigt og bliver til nye småplanter, som så plantes ud i haven i maj. For at planterne skal blive kraftige, får de masser af hønsemøg, når de er plantet ud fra drivhusets beskyttende vinterhi. 

Planterne kan også godt overvintre ude i haven, men kommer der meget lave frostgrader, er der risiko for, at de fryser væk. Derfor kan de dækkes med halm og gran eller en vintermåtte, som kan lune om planterne mod vinterens frost og kulde.

'Romeo' rosa chrysanthemum

 'Ellen' hvid chrysanthemum

De lilla chrysanthemum, som hedder 'Beppie' og 'Pennine' har endnu ikke blomstret i år, så derfor har jeg ikke et billede af dem. De er flyttet ind i drivhuset, og står med mange knopper, så jeg håber de kan nå at vise blomsterne inden der kommer for meget kulde.

De lime-farvede chrysanthemum som jeg formerede i foråret, har endnu ikke blomstret. De har nu nået en højde på 120 cm, og er flotte kraftige og grønne, men de egner sig nok ikke til mit drivhus-klima. Øv øv.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar