lørdag den 27. oktober 2018

Syltede rødbeder

En lille pose rødbedefrø fra Nelson blev sået én for én den 9. maj i en meget lang række,
og vi har høstet 3 trillebør fulde. Det er helt overvældende hvor meget de er blevet til.

Dejligt høstvejr solskin og tørvejr

Toppen er kraftig

Lange og slanke rødbeder, der er nemme at skære i pæne ensartede skiver
Det meste af rødbederne vokser over jorden

De mindste har jeg sorteret fra og de ligger her øverst for de skal syltes først

De blev lagt i gryden og dækket af vand. Kogt i 1 t. og 45 min.
Når de bliver kogt så længe bliver de fint mørkerøde

Lage: 

4 dl. eddike
1 dl. vand
250 g. sukker
evt. 5 hele nelliker

Den mest fantastiske sort jeg har prøvet. De er LANGE og smalle  -  helt perfekt
Håber smagen også er god

Nelson's 'Forono'
Om 1 måned er de spiseklare

Mystisk at vores fresier først begynder at skyde nu i efteråret. De blev sat i foråret og vandet men de kom ikke op. Til gengæld rådnede de heller ikke. Der skete absolut intet....før nu 

Disse løg tog vi op af potterne igen midt på sommeren og de begynder også at røre på sig nu
 på det helt forkerte tidspunkt

 
Der er rodet rundt i deres normale opførsel... indre ur og jeg aner virkeligt ikke hvordan jeg kan få dem på rette vej igen

Vil forsøge at fremskaffe nogle nye friske fresie-løg til foråret og håber det bedste


4 kommentarer:

  1. Åh hvor er jeg træt af vi nedlagde køkkenhaven forrige år. Men tiden og kræfterne er bare ikke til det. Kan ikke leve med “rodet” hvis der ikke bliver luget og sådan.
    Men det havde nu været skønt med rødbeder og andet lækkert. Måske jeg skal prøve næste forår..... ;-)
    Rigtig god ny uge

    Knus, Lone

    SvarSlet
  2. Køkkenhaven er dejlig og vi nyder vores rigtigt meget, men bliver det for uoverskueligt at magte renholdelsen er det helt klart bedre at købe gulerødderne hos købmanden. Men derfor kan man jo godt savne grøntsagerne i haven alligevel. Det vil jeg gøre når jeg en dag ikke kan klare min mere.

    Knus, Ingeborg

    SvarSlet
  3. Jeg har oplevet nøjagtigt det samme med vores fresia, de skød også først her i efteråret.

    SvarSlet
  4. Nej hvor mærkeligt. Jeg har læst siden at man kan styre deres blomstring ved at opbevare løgene ved bestemte temperaturer. Men til foråret køber jeg nye hos krukkeshop.dk. De sælger ikke fresia'er nu, men først til foråret, så dem har jeg tillid til.

    SvarSlet